We are the troops CD review

Onlangs kregen wij de verzamel CD “We are the troops” in de handen gedrukt. De CD, geïllustreerd met een soort hulk op de voorkant en een collage foto’s op de rest van de digipack, bevat tracks van een aantal hardcore / metalcore bands waaronder ook de lokale bands Phoenix’Ashes en A Jupiter Hymn. Naar aanleiding van dat laatste gegeven besloot ik de telefoon ter hand te nemen en te bellen met Arnout Lie, de woordvoerder en natuurlijk gitarist van Phoenix’Ashes, om wat meer over deze schijf te weten te komen.

Arnout vertelde me het verhaal achter deze CD. De CD blijkt een initiatief van Marloes Polman en Robert Nabbe, een jong producersduo, die in Didam de Artillery studio uitbaten. Beide zijn zelf ook muzikant en kennen dus alle ins en outs van het spelen in een hardcore / metalband. Zij weten dus ook hoe lastig het is om, als ongetekende amateurband, aan exposure te komen. Ze bedachten als afstudeerproject “We are the troops”. Het duo struinde Nederland af naar hardcore en metalcore bands. Ook Phoenix’Ashes en A Jupiter Hymn trokken daarbij hun aandacht. Best opmerkelijk dat uit het ruime aanbod aan bands in Nederland 2 bands uit onze regionen gevonden werden! In de Artillery studio van Marloes en Robert werd oa. De Phoenix’Ashes EP “Echoing Silence of an Empty Wall” opgenomen. Van alle bands die ze opgenomen hebben, heeft het duo uiteindelijk een verzamelaar samengesteld en die heb ik dus in handen. De songs die op de CD te beluisteren zijn, zijn dus ook te beluisteren op de CD’s en EP’s van alle bands afzonderlijk. Daarnaast hebben Marloes en Robert ook nog twee nieuwe nummers opgenomen waar de zangers van de diverse bands samen de zang voor hun rekening nemen. Uiteindelijk vond er in Arnhem ook nog een releaseshow plaats, waar Phoenix’Ashes en A Jupiter Hymn ook live te zien waren. Klinkt als een vet project dus!

Dan de CD zelf. Het schijfje, dat tegen uiterst lage prijs verkocht wordt, oogt ook als een product van intensieve samenwerking. Dat komt door de grote hoeveelheid foto’s van het opnameproces en de broederlijke sfeer die deze beelden uitdragen.
Naast de 9 bands die nummers doneerden bevat de CD 2 songs waar alle bands aan bijgedragen hebben en met een daarvan opent de CD ook. Het betreft een eenvoudig mee te zingen hardcore nummer met een hoog sing-a-long gehalte. Meest opvallende is natuurlijk de bonte collage van vocalen die in de song voorbij komen. Het aanbod van de overige nummers is vervolgens erg divers en wisselend van niveau. Opvallend is ondermeer de bijdrage van Rise a Thousand en de korte track van Never Say Never, dat vooral opvalt door de blafferige zang van een furieus klinkende dame. Andere uitschieters zijn van Phoenix’Ashes en A Jupiter Hymn. Phoenix’Ashes doet dit met “Andromeda”, een aanstekelijk nummer met een hoog meezing gehalte. A Jupiter Hymn valt nog meer op, want “The Tide” is muzikaal gezien de meest interessante track op deze schijf.

“We are the troops” blijkt een aardig schijfje te zijn met daarop een actueel en breed aanbod hedendaagse hardcore en metalbands, dat uiteindelijk extra cachet krijgt door het verhaal rondom het ontstaan van dit project. Mocht je de CD in handen willen krijgen, dan kun je terecht bij bandleden van Phoenix’Ashes en A Jupiter Hymn!

Meer info over het hele project vind je op www.wearethetroops.com

We are the troops releaseshow
Can we start again (bane cover)